ЗПР
Затримка психічного розвитку (ЗПР) - це уповільнення темпу розвитку психіки, яке частіше виявляється під час вступу до школи і виражається в нестачі загального запасу знань, обмеженості уявлень, незрілості мислення, переважанні ігрових інтересів і нездатності займатися інтелектуальною діяльністю.
Причини
В якості причини затримки психічного розвитку можуть виступати:
Порушення конституційного розвитку дитини, через які він починає по своєму фізичному і психічному розвитку відставати від однолітків - так званий, гармонійний інфантилізм.
Різні соматичні захворювання (фізично ослаблені діти).Ураження центральної нервової системи (діти з мінімальною мозковою дисфункцією). У таких дітей відбувається значне зниження працездатності, пам'яті й уваги, виникають проблеми із засвоєнням навичок читання, письма, рахунку й мови, розвиваються емоційні та особистісні порушення.
Що відбувається?При народженні виявити у дітей затримку психічного розвитку не можна. Найчастіше у них немає вад у фізичному вигляді. Та й батьки завжди високо оцінюють здібності своєї дитини, часом не помічаючи найважливішого - відставання в розвитку. Перші тривоги у батьків щодо розвитку дітей зазвичай виникають, коли дитина пішла в дитячий сад, в школу,і коли вихователі, вчителі відзначають, що він не засвоює навчальний матеріал. Але й тоді деякі батьки вважають, що з педагогічною роботою можна почекати, що дитина з віком самостійно навчиться правильно говорити, грати, спілкуватися з однолітками.
Іноді дітей з ЗПР відносять до педагогічно запущеним дітям,у яких відставання у розвитку обумовлене лише причинами соціального характеру. Однак це в корені невірно.
В одних випадках на перший план виступатиме затримка розвитку емоційної сфери (різні види інфантилізму), а порушення в інтелектуальній сфері будуть виражені не різко.Емоції таких дітей як би знаходиться на більш ранній щаблі розвитку і відповідають психіці дитини більш молодшого віку: з яскравістю і жвавістю реакції, переважанням емоцій у поведінці, ігрових інтересів, навіюваності і недостатньої самостійності. Ці діти невтомні в грі, в якій проявляють багато творчості і вигадки,і в теж час швидко притуплює інтелектуальною діяльністю. Тому в першому класі школи у них нерідко виникають труднощі, пов'язані як з невмінням підкорятися правилам дисципліни, так і з тим, що на заняттях вони більше віддають перевагу грати.
В інших випадках, навпаки, переважатиме уповільнення розвитку інтелектуальної сфери.У цьому випадку дитина схильна до боязкості, боязкості, страхів. Це перешкоджає формуванню активності, ініціативи, самостійності. І у цих дітей переважають ігрові інтереси. Вони насилу звикають до школи та дитячого колективу, проте на уроках поводяться більш правильно. Тому до лікаря вони нападають не у зв'язку з порушеннями дисципліни,а через труднощі навчання. Нерідко такі діти дуже важко переживають свої шкільні невдачі.
Необхідно чітко розуміти, що діти, що мають тимчасову затримку в розвитку, ні в якій мірі не відносяться до розумово відсталим дітям, оскільки добре сприймають запропоновану допомогу,свідомо виконують поставлені перед ними завдання і правильно оперують тими поняттями, які вони мають. При своєчасній корекції більшість з них добре просуваються і поступово вирівнюються.
Діагностика
Розібратися в характері і глибині того чи іншого порушення можна тільки при комплексному обстеженні дитини лікарем-психотерапевтом, Дефектологом, психологом, логопедом. При цьому необхідно враховувати характер помилок з математики, письма, дослідити стан окремих функцій моторики, темпу діяльності.
Лікування
Практичний досвід показує, що майже всі діти з неускладненою формою тимчасової затримки розвитку можуть стати устигаючими учнями загальноосвітньої школи.При цьому дуже важливо, щоб учитель і батьки знали, що труднощі на початковому етапі навчання дитини майже ніколи не є результатом недбальства або ліні, а мають об'єктивні причини, які можуть бути успішно подолані.
Батькам, у свою чергу, важливо зрозуміти, що їх дитина буде навчатися повільніше інших дітей. Але для того,щоб досягти найкращих результатів, потрібно звернутися за кваліфікованою допомогою до фахівців (педагогу-дефектологів та, якщо потрібно, до лікаря-психотерапевта), якомога раніше почати продумане і цілеспрямоване виховання і навчання, створити всі необхідні умови в сім'ї, які відповідають стану дитини.
Коментарі
Дописати коментар